Etusivulle > Pinnat ja kilpailut > Pinnarallivinkkejä

Rallivinkkejä: lyhyt oppimäärä

Pinnarallin säännöt löytyvät erillisestä linkistä, mutta tässä muutamia rallivinkejä. Vinkit ovat pääasiassa autolla liikkuvia joukkueita varten, mutta kilpailuun voi toki osallistua kävellen tai pyörälläkin. Toukokuun rallissa PHLY:n pyöräilyennätys on 120 lajia 175 kilometrin polkemisella (OO,IKo,VL). Muista ottaa nämä ohjeet haudan vakavasti kieli poskessa!
 

Pohjustaminen

Pohjustamisen toiminta-ajatuksena on kääntää koko Päijät-Häme ylösalaisin rallia edeltävinä päivinä, jotta tietää tarkalleen missä kohtaa maakuntaa minkäkin lajin varmimmin löytää. Tiettyjen lajien etsiminen rallin aikana on työlästä ja siksi onkin hyvä tietää etukäteen minkä männyn latvassa se metso hakoo tai mitä puuta ja mihin aikaan pohjantikka nakuttelee. Erityisesti talvirallissa pohjustamisesta on suuri hyöty, kevätrallissa suurempi arvo on spontaaneilla havainnoilla. Pohjustuksilla voi paitsi kruunata, myös pilata rallissa. Liika valmiiden "nuottien" perässä juokseminen johtaa yleensä siihen, että autossa vietetään aikaa enemmän kuin hyvillä lintupaikoilla. Hyviä pohjia kannattaakin etsiä oman rallireitin varrelta, jolloin kolosta kurkistelevan helmipöllön voi kurkata suoraan lennosta Kantele-Artjärvi tien varresta eikä vasta 3 tuntia kestäneen vaelluksen jälkeen Sysmän Taka-Vintturista. Parasta pohjustusta on se, että ottaa selville missä lintuja yleisesti on paljon. Talvirallissa kannattaa selvittää etukäteen, mitkä järvet ovat jäässä ja mitkä sulia. Pohjustus on erittäin toivottavaa, sillä pohjustuksen aikana tehdään usein iso määrä mm. arvokkaita reviirihavaintoja.
 

Aloittaminen

Toukokuun rallissa kahden tunnin liukumavara aloituksessa mahdollistaa taktikoinnin. Aloita siis oikealla hetkellä. Perusidea on aloittaa jostain paremmasta havainnosta, jotta aikaa ei tuhraantuisi peruslajien keräilyyn. Hyvä kysymys onkin sitten, mikä on tarpeeksi harvinainen havainto aloituslajiksi. Yleensä laskeminen aloitetaan lajista, jonka joukkue pelkää jäävän näkemättä rallin myöhemmässä vaiheessa. Varman päälle pelaaja aloittaa jo hemposta tai heinätavista kun taas kylmähermoinen karpaasi ei kaiva muistiinpanovälineitä esiin vielä ampuhaukasta tai metsostakaan. "Kyllä noi vielä tulee...ootetaan jotain kovempaa..." ovat kuuluisat viimeiset sanat. Aloituslajin valinta on aina riskipeliä: jos et aloita heinätavista niin et varmasti löydä sitä vaikka komppaat kaikkien mahdollisten järvien rannat kuuteen kertaan, jos taas aloitat niin niitä narisee jokaisessa ojassakin koko rallin ajan. Talvirallissa liikkumavaraa ei ole, vaan ralli alkaa aina klo 5. Jotkut aloittavat rallinsa vasta päivän valjetessa, mutta kova ornihan tietysti revittää pöllöjä koko aamuyön.
 

Reitin suunnittelu

Moni rallaaja suunnittelee reittinsä jo hyvissä ajoin etukäteen, toiset taas kirmaavat maakuntaa ympäri hetken mielijohteiden ja vaistojensa ohjaamana. Pääpiirteinen reitti on hyvä suunnitella etukäteen, mutta käytännössä puuttuvat lajit ja sääolot saattavat vaikuttaa suurestikin reittisuunnitelmiin rallin aikana. Vaikka maakunnassa on paljon lintupaikkoja, kaikilla ei ehdi koskaan käymään. Tai jos ehtii, ei ehdi havainnoida niissä lainkaan. Kannattaa siis miettiä kumpi on järkevämpää: suhata ympäri maakuntaa vai liikkua muutamalla parhaalla lintualueella. Jos mielii hyviin pinnamääriin, on rallireitin varrelta löydyttävä monipuolisesti eri biotooppeja. Kuusitiaista kun ei löydä keskeltä peltoja eikä pikkutylliä metsiköstä. Monet joukkueet pyrkivät valitsemaan aloituspaikan sellaiselta alueelta, jossa lajisto on mahdollisimman monipuolinen, jotta "jahdattavia" lajeja jää mahdollisimman vähän. Oma episodinsa on toukokuinen yö, kun lyhyen pimeän aikana pitäisi löytää sekä pensassirkkalintu, luhtakana että kehrääjä, ja ne kun eivät kovinkaan usein löydy samoista maastoista.
 

Havainnointi

Rallissa pitää olla koko kilpailuaika valppaana. Kävellessä jalkoihin katselemalla eivät ennätykset pauku, mutta autoillessa taasen vähintään auton kuljettajan olisi hyvä seurata muutakin kuin lintuja. Jos joukkueessa on useampia henkilöitä, kannattaa aina vähintään yhden staijata, eli tarkkailla ilmatilaa. Jos koko poppoo näet tapittaa putken läpi samaa lätäkköä, jää pään yläpuolella pyörivä mehiläishaukka pian huomaamatta. Korvien on oltava kokoajan auki, sillä pienikin yksikin varpuspöllön inahdus voi tuoda uuden lajin...jos 60% joukkueesta sattuu kuulemaan sen!
 

Pimittäminen

Pimittäminen alkaa luonnollisesti jo paria viikkoa ennen rallia. Hyvistä pohjista vaietaan kuin sukujuurista Savossa, jotta muut joukkueet eivät hyödy niistä hikipisaroista, jotka itse on vuodattanut pohjansirkkureviirin löytymiseksi. On totta, että jos kukaan ei pimittäisi, kaikkien lajimäärät kenties nousisivat, mutta toisaalta pimittäminen tuo oman jännityksensä ralliin, kun vasta purkutilaisuudessa selviää, mitä missäkin on ollut. Jos rallin aikana kohdataan toinen joukkue, ei kohtaamisen aikana luonnollisesti paljasteta oman joukkueen pinnatilannetta puhumattakaan parhaista havainnoista. Mielenkiintoinen näytelmä seuraa silloin, kun kahdesta samalla paikalla olevasta joukkueesta toinen huomattuaan rannalla istuvan mustaviklon, yrittää tehdä kaikkensa kiinnittääkseen toisen joukkueen huomion jonnekin muualle. Pimityksessä pitää muistaa, että harvinaisuuksista on ilmoitettava aina ihan normaalisti toisille joukkueille. Pohjustuksessa tehdyt ilmoittamatta jääneet havainnot pitää myös ilmoittaa arkistointia varten rallin jälkeen.
 

Vinkkiluettelo:

  1. Tarpeen tullen on oltava valmis matkimaan mitä tahansa puuttuvaa lajia, jotta sen saisi vastaamaan
  2. Samalle havainnointipaikalle palaaminen uudestaan (pl. yö-päivä) on yleensä virhe, joskus se voi silti kannattaa
  3. Jos ajaa metsätiet ikkunat auki, saattaa joskus kuulla jotain kivaa
  4. Maltti on valttia, hyvillä lintupaikoilla kannattaa viettää paljon aikaa
  5. Jossain välissä kannattaa myös syödä
  6. Pinnaralli on hauska tapahtuma, joten turhaa stressiä ei kannata ottaa.
  7. Purkutilaisuus on todella hauska tapahtuma, johon kannattaa ehdottomasti osallistua!